• proagriaoulu.fi » Ajankohtaista » Blogit » MaitoLiideri » Uskalla unelmoida – ja suunnitella
  • 04.09.2018

    Uskalla unelmoida – ja suunnitella

    Strategia. Kuulostaa hienolta, mutta mitä se on? Minulle tulee ensimmäisenä mieleen sota ja hyökkäysstrategia. Kuinka vallataan maata ”naapurilta”? Onko maitotilan strategia suunnitelma siitä, miten saadaan kaikki kylän pellot itselle, että voidaan laittaa hommat isolleen?

    Ei varmastikaan näin. Strategia sanana on hieno ja ehkä trendikäskin. Tykkään käyttää strategia-sanaa siksi, että se laittaa ajattelemaan ja ajattelulle pitää olla aikaa. Olen tavannut yrittäjiä, jotka ovat niin sisällä strategiassa, etteivät ehkä ymmärräkään, miten paljon strategia määrittelee heidän toimintaansa.

    Yksinkertaisuudessaan strategia on pitkän aikavälin suunnitelma siitä, mihin suuntaan yritystä viedään. Se ei aina tarkoita kasvustrategiaa, vaikka näiden kahden termin väliin laitetaan helposti yhtäläisyysmerkit. Strategia kertoo sen, miten käytössä olevat resurssit valjastetaan päämäärän saavuttamiseksi.

    Niin, päämäärän. Vision. Unelman. Unelmointi on usein aika vaikeaa ja unelmien ääneen kertominen vielä vaikeampaa. Annammeko edes itsellemme lupaa unelmoida? Joku vielä pitää haihattelijana, jos kertoo unelmistaan tai päämääristään. Jos vielä käy niin, että niitä ei tavoitakaan.

    Eihän unelmista ja visioita tarvitsekaan kaikkien tietää, mutta ne pitää olla itsellä tiedossa. Päämäärän tavoitteleminen on entistä vaikeampaa, jos sitä ei uskalla oikeasti asettaa.

    Välitavoitteiden kautta kohti päämäärää

    Kun käyn tiloilla tekemässä kehittämiskeskusteluja, kysyn aina, millaisena näet tämän tilan viiden vuoden kuluttua? Harvoin saan vastauksen, jossa uskalletaan oikeasti kertoa päämääristä saatikka unelmista. Usein maitomääristä tavoitteista ja investointisuunnitelmista kerrotaan, mutta voisiko se olla muutakin?

    Päämäärä ja visio ovat yritykselle kuin määräsatama laivalle. Ne ohjaavat,mihin suuntaan purjehditaan. Ja kyllä, myös laiva, jolla ei ole määränpäätä, pysyy pinnalla, jos ei aja karille.

    Sitten kun päämäärä on selvillä, on jo helpompi lähteä rakentamaan strategiaa. Ennen suuntaviivojen luomista on hyvä pysähtyä miettimään lähtötilannetta ja toimintaympäristöä. Missä ollaan nyt? Kriittinen nykytilanteen tarkastelu auttaa löytämään tärkeimmät vahvuudet ja kehittämiskohteet.

    Usein vahvuuksien ja kehittämiskohteiden löytämiseen tarvitaan ulkopuolisia silmiä. Kehittämiskohteita voidaan nimittää kriittisiksi menestystekijöiksi. Ne on ratkaistava ennen kuin on mahdollista tavoittaa päämäärä.

    Strategiassa jokaiselle yrityksen osa-alueelle määritellään tavoitteet, jotka tähtäävät vision toteutumiseen. Tavoitteiden saavuttamista voidaan seurata vuosittain. Näistä välitavoitteista ja niiden saavuttamisesta koostuu strategia, matka, joka on kuljettava päämäärään pääsemiseksi.

    Teksti ja kuva:

    Petri KoivistoLue lisää

     

    Uusi kommentti

    Takaisin

    Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.
    Nimimerkki*
    Sähköpostiosoite*
    Otsikko
    Viesti*
    Visuaalinen
    varmenne*


    Kirjoita vasemmalla oleva koodi

    MaitoLiideri tsemppaa
    farmia firmaksi.
    Lue lisää!

    Askarruttavatko talouden
    ja tuotannon näkymät?
    Lue lisää