• proagriaoulu.fi » ProLiideri » Seminaarit » Vastuullinen liikkeenjohto
  • Vastuullisen liikkeenjohdon seminaari 12.-13.11.2020

    12.11.2020 Vastuullinen liikkeenjohto: taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristövastuullisuus

    Vastuullisen liikkeenjohdon seminaari toteutettiin hybridimallina. Osa osallistujista oli läsnä Oulun Edenissä ja osa etänä Teamsin välityksellä. Päivän avasi projektipäällikkö Saana Tanskanen-Niemi näyttämällä Suomen Yrittäjien videon vastuullisuudesta.

    Seuraavaksi Antti Sipponen puhui vastuullisesta johtamisesta ja kävi läpi strategiatyötä. Vastuullisuuteen liittyy vahvasti arvot: ne asettavat hiekkalaatikon reunat, missä voimme toimia. Yrittäjät saivat tehtäväkseen yritystensä arvojen listaamisen. Vastuullisuus, kannattavuus, laatu sekä hyvinvointi nousivat selkeimmin esille. Arvojen lisäksi tahtotila on strategian toinen kivijalka. Osallistujilla teetettiin unelmakartat ja ne käytiin porukalla läpi. Päivän kotitehtävänä oli purkaa unelmat konkreettiseksi tekemiseksi.

    Iltapäivällä Marika Sohlo puhui ympäristövastuullisuudesta ja siitä, miten ympäristövastuullisuuteen voi kiinnittää huomiota omassa yrityksessä. Marika nimesi esimerkinomaisesti sidosryhmiä, jotka asettavat velvoitteita toimijoille ympäristövastuun näkökulmasta: Ruokavirasto, ympäristöviranomainen, ELY-keskus jne.

    Osallistujille annettiin tehtäväksi tehdä oman tilan ympäristövastuullisuuskartta. Kartan sisältöjä voivat olla esimerkiksi oman tilan hiilitason selvittäminen, hiilineutraalin lihan toimittaminen markkinoille tai tavoite mahdollisimman korkean hehtaarisadon tuottamiseen.

    13.11.2020 Vastuullinen päätöksenteko ja vastuullisen yrityksen imago/brändi

    Päivän avasi Janne Tapio Osuuskauppa Arinasta. Janne kertoi, mitä vastuullinen päätöksenteko tarkoittaa Arinan näkökulmasta. Hän listasi käytännön vastuullisuustekoja: Arinan myymän lihan kotimaisuusaste korkea (siipikarja 99,9 %, nauta 99% ja porsas 91 %), maito on 100 % suomalaista. Janne Tapio totesi, että lähiruoka jos mikä on vastuullisuutta.

    Kuulun Jonna Muurinen kertoi vastuullisen yrityksen imagosta ja brändistä. Toivottavaa olisi, että yrityksessä olisi henkilö, joka olisi yrityksen ”kasvot” ulospäin. Tarina on kaikista tärkein. Suomalaisille faktat ovat tärkeitä - vastuullisessa viestinnässä ei kerrota perusteetonta tietoa. Osallistujat pääsivät pohtimaan yhdessä, mitkä ovat oman yrityksen arvoja, mikä voisi olla yrityksen brändilause tai mikä erottaa oman palvelun kilpailijoista.

    Laura Ihanainen Biocode Oy:stä kertoi vastuullisuusviestinnästä ja brändin vahvistamisesta ilmastovaikutuksia arvioimalla. Hän muistutti, että mikäli oman tuotannon hiilijalanjälkeä voi pienentää, tulee lähtötilanne tuntea. Hankkeen yrityksille lasketaan yhden tuotteen osalta hiilijalanjälki ja sitä on tilakohtaisesti mahdollista seurata.