Maaseutuympäristön tuotteistaminen
Maaseutumainen ympäristö tarjoaa monenlaisia tuotteistamisen mahdollisuuksia biotalouteen liittyen, esimerkiksi green care, luonnonlaitumet ja lammastalous. Maiseman tuotteistaminen on tätä päivää, siinä maisemalle rakennetaan tarina, myytäviä palveluja ja tuotteita. Maisemaa hyödyntävä liiketoiminta perustuu maaseutu- sekä luontoympäristöön liittyviin yksilöllisiin merkityksiin ja luonnon hyvinvointivaikutuksiin.
Oulun Seudun Leaderin alueelta
Eerolan tila, Haukipudas
Vihiluodon kyläyhdistys, Kempele www.vihiluoto.com/
Antti Holmströmin tila, Pudasjärvi
Karho-Ojan karjatila Oy, Muhos www.karho-oja.com
Lammasfarmi Ohukainen, Kempele www.lammasfarmi.fi/lammastila.htm
Oulujoen karitsa, Utajärvi www.oulujoenkaritsa.com/
Muilta alueilta
Lamminahon talo, Vaala www.vaala.fi/sivu/fi/matkailu/kayntikohteet/lamminahon_talo/
Oulun Seudun BiotalousLeader hankkeen sivuille on poimittu ja linkitetty muutama esimerkki myös YmpäristöAgro II hankkeen kirjoituksista, jotka liittyvät maaseudun vihreään kasvuun perustuvan biotalouden työmahdollisuuksiin. Tämä teksti on laadittu EU maaseuturahaston rahoittaman YmpäristöAgro II hankkeen työajalla vuosina 2011-2014. Muut esimerkkitekstit sekä uuden nettisivuston perustaminen on laadittu Oulun Seudun BiotalousLeader hankkeen
työajalla 2016-2018.
Alla olevat viisi blogikirjoitusta teemalla ”Lammastilan arkea” on kirjoittanut ProAgria Oulun terveydenhuoltoeläinlääkäri Virpi Kurkela, joka työskenteli viikon ajan Kati ja Kari Haipuksen lammastilalla Kiimingin Huttukylässä.