Luomun imago ja markkinointi

Luomun imago on parantunut viime vuosien aikana samalla kun luomutuotteiden kulutus on noussut tasaisesti. Mutta edelleen lähes puolet suomalaisista käyttävät luomutuotteita vain satunnaisesti tai eivät lainkaan. Luomualaa pidetään pienimuotoisena alana, eivätkä suppea tuotevalikoima ja korkeat hinnat houkuta laajaa kuluttajakuntaa puoleensa. Luomun eroja, etuja ja hyötyjä tavanomaiseen tuotantoon verrattuna ei tiedetä ja tunnisteta täysin.

Luomualan täytyy pyrkiä vastaamaan yhä vallitsevaan tiedon puutteeseen oikealla ja luotettavalla tiedolla tuomalla esiin luomutuotteiden etuja, miksi luomutuotantoa on, miten se eroaa tavanomaisesta tuotannosta. Aito ja rehellinen imago sekä hyvä ja selkeä markkinointi ovat hyvin tärkeitä, jotta luomun levikkiä ja sen tietä maasta markkinoille saadaan kehitettyä.

Luomun kuluttajabarometri, Suomen Gallup Elintarviketieto (Pro Luomulle) 2015

Luomu: tunnettuus ja asenteet 2015, Taloustutkimuksen selvitys Markit Oy:lle

Luomu brändiopas, Pro Luomu, 2013

Lisää luomua - ilman muuta - esite, Pro Luomu, 2013

Kasvot luomulle - lähiruokayrittäjien markkinointi- ja viestintävalmennushankeen materiaali, 2015.

aitojamakuja.fi, apua suoramyynnin aloittamiseen

 

Muokattu viimeksi: 17.11.2016

Viimeksi lisätty:

17.11.2016