• proagriaoulu.fi » Ajankohtaista » Blogit » Uutta ruokaa Pohjolasta » Berliinin vihreät viikot
  • 21.02.2018

    Tunnelmia Berliinin vihreiltä viikoilta

    Suuri ruokatapahtuma – Grune Woche, Vihreät viikot – on kuulunut berliiniläisten tammikuun must tapahtumiin jo useiden vuosikymmenien ajan. Talviaikaan pidetty maatalous- ja metsänäyttely järjestettiin Berliinissä ensimmäisen kerran helmikuussa 1926. Tuolloin näyttelyssä oli 50 000 kävijää.

    Grune Woche -nimi on tarinan mukaan syntynyt kävijöiden pukeutumisen mukaan. Tuolloin näyttelyssä kävijät olivat useimmiten pukeutuneet lämpimiin vihreisiin villakangas-lodenpäällystakkeihin.

    Vihreistä viikoista on vähitellen kasvanut suuri kansainvälinen ruoka- ja puutarhatapahtuma, jonka yhteydessä järjestetään niin aihealueeseen liittyviä luentoja, konferensseja, seminaareja ja tapahtumia kuin korkean poliittisen tason kokouksiakin. Muun muassa kansainvälinen maatalousministerien huippukokous on pidetty vuodesta 2009 lähtien Grune Wochen yhteydessä.

    Osansa ruokakeskusteluun tuovat erilaisten ruokaan, maatalouteen, terveyteen ja ympäristöön liittyvien kansalaisliikkeiden tapahtumat, mielenilmaisut ja kannanotot eri puolilla Berliiniä. Viime vuosina ovat puhuttaneet muun muassa geenimanipulaatio, kasvinsuojeluaineet, elintarviketeollisuuden prosessit, lisäaineet, luonnonmukainen viljely ja eläinten oikeudet.

    Näyttelyhallien ala on lähes 12 hehtaaria, näyttelyssä käy 400 000 ihmistä, näytteilleasettajia tulee noin 70 maasta ja näytteilleasettajia on lähes 2 000. Nähtävää ja käveltävää siis riittää 26 hallissa useammaksikin päiväksi. Esillä on paitsi ruokaa ja juomaa myös puutarha-, maa- ja metsätaloutta.


    Ruoka- ja matkailumaa Suomi

    Suomi on osallistunut vaihtelevasti Grune Woche -viikoille omalla osastollaan. Vuonna 2017 Suomella oli iso osasto, joka liittyi samalla Suomi 100 -juhlavuoteen. Tämän vuoden osasto oli pienempi. Esille tuotiin Suomea matkailu- ja ruokamaana. Tavoitteena on nostaa Suomen maakuvaa ja lisätä suomalaisten tuotteiden tunnettuutta Saksan markkinoilla.

    Osasto oli valoisa ja seinillä kauniita maisemakuvia. Eri päivinä oli esillä elintarvikeyritysten tuote-esittelyjä ja maistiaisia. Suomalainen Michelin tähdellä palkittu kokki Sauli Kemppainen valmisti ja tarjoili kalakeittoa, joulupukilla oli selvästi vetovoimaa. Suomalaiset panimot ja tislaamot myivät omia juomiaan. Meiltä Pohjois-Pohjanmaalta tyrnäväläisen Shaman Spiritsin juomat olivat osastolla mukana.

    Naapurimaistamme Ruotsilla oli oma osasto, jossa oli esillä monipuolisesti ruotsalaisia pieniä ja suuria elintarvikeyrityksiä. Norjalla oli valtavan iso osasto, jossa esiteltiin näyttävästi niin Norjaa matkailumaana kuin hyvän ruoan valmistajanakin. Osastolta sai ostaa kauniisti aseteltuja ja myös silmänruokaa tarjoavia pieniä maistiaisannoksia.

    Oma ruokakulttuuri esille

    Uutta ruokaa Pohjolasta -hankkeen opintomatkalaisille Suomen elintarvikkeiden vientiponnisteluista kertoivat Food from Finland -ohjelman johtaja Esa Wrang ja Visit Finlandin kehityspäällikkö Terhi Hook. Maa- ja metsätalousministeriön lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen esitteli meille koko osastoa.

    Kaiken kaikkiaan Berliinin Vihreät viikot -tapahtuma antaa todella laajan kuvan koko ruoka- ja elintarviketuotannosta sekä Euroopassa että muualla maailmassa. Uusia trendejä ja tuotteita syntyy koko ajan ja niistä meidän pohjoispohjalaistenkin on hyvä olla tietoisia.

    Jokaisessa maassa tuotetaan omasta mielestä maailman parasta ruokaa. Sillä asenteella myös meidän suomalaisten pitää tuoda omaa ruokaa ja ruokakulttuuria esille.


    Kirjoittaja:

    Maija-Liisa Tausta-OjalaLue lisää

    Kuvat:

    Arja KeränenLue lisää

    Kommentit

    Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

    Kirjoita uusi kommentti

    Uutta ruokaa Pohjolasta -hanke

    Lue Lisää

    Pohjoinen ruoka ja matkailu -hanke

    Lue lisää